• Wat is er nieuw in Zenya 6.0?

Ongeveer 4x per jaar brengen we een major update voor Zenya uit. In deze updates introduceren we nieuwe mogelijkheden en zorgen we ervoor dat al bestaande functionaliteiten nóg gemakkelijker en beter werken. Ook zorgen we er in deze updates voor dat Zenya technisch ‘bij de tijd’ blijft.

Benieuwd naar wat er nieuw is in Zenya 6.0? Je leest het op deze pagina.

iProva wordt Zenya!

De dynamiek van alle dag neemt toe. Organisaties moeten zich gemakkelijk kunnen aanpassen en continu verbeteren en vernieuwen. Daarom is het belangrijker dan ooit om met software te werken. Een intuïtief en gebruiksvriendelijk platform met een goedgevulde gereedschapskist, zodat iedere professional met plezier en optimaal kan presteren. Altijd en overal. Want de professional bepaalt uiteindelijk het succes van een hele organisatie.

Met een nieuwe look & feel én nieuwe en verbeterde functionaliteiten is Zenya dat platform: software die echt laat zien wat we in huis hebben.

Onze visie

Wij geloven dat slimme technologie professionals, en daarmee organisaties, laat excelleren. Dat doen we door het voor professionals, met behulp van onze software, ontzettend eenvoudig te maken om hun werk optimaal en met plezier te doen. Elke dag weer.
Zenya is simpelweg de beste kwaliteits- en risicomanagementsoftware en de enige die continue verandering omarmt.

Ontmoet Zenya

De naam Zenya is niet zomaar gekozen. Maak kennis met de verpersoonlijking van hulp. De persoonlijke assistent die jouw dag een stukje gemakkelijker en prettiger maakt. Zenya staat voor persoonlijk en gastvrij. Een vriend die altijd voor je klaar staat.

Infoland - Zenya - Logo hor A

Nieuwe look&feel én nieuwe functionaliteiten

Zenya is dé plek waar kritische informatie en acties samenkomen: voor jou als professional én voor jouw team. Met het verbeterde actie- & takenmanagement ben je altijd in control en bepaal je zelf hoe je de dingen regelt binnen het team. De nieuwe interface zorgt ervoor dat je dat sneller en gemakkelijker kunt doen dan ooit tevoren.

De user interface is geheel op de schop gegaan. Met als doel om de software zo intuïtief en daarmee gebruiksvriendelijk als mogelijk te maken. Het resultaat is een interface waar we erg trots op zijn.

En het is niet alleen intuïtiever en gebruiksvriendelijker, maar we zijn ook verder gegaan met het spoor dat we voor vragenlijsten èn leesbevestigingstaken al hebben ingezet: vanaf deze release kun je je portaal ook optimaal gebruiken op je mobile devices. Ook kun je op mobiel eenvoudig en gebruiksvriendelijk documenten raadplegen. Daarmee is Zenya altijd en overal jouw assistent.

Om gebruikers snel op weg de helpen in de vernieuwde omgeving, tonen we op drie momenten een korte helptekst in de software. Dit gebeurt bij:

  • eerste bezoek aan een portaal
  • voor het eerst aanmaken van een team
  • eerste bezoek aan het ‘mijn taken’ scherm

Portalen

Op het oog lijkt er veel veranderd aan het portaal, maar schijn bedriegt. De concepten van het portaal zijn onveranderd gebleven.

Wel zijn er een aantal kleine zaken aangepast:

  • De portaalknop die je voorheen kende als ‘Management informatie’ noemen we in Zenya ‘Dashboard’.
  • Het informatiepaneel kan geen afbeelding meer bevatten.
  • Het paneel met favorieten en recent door jou bekeken documenten is opgeknipt naar twee losse panelen.
  • Qua beheerrechten is ‘nieuws’ wat toegankelijker geworden; zo kun je nu, wanneer je rechten hebt om nieuwsberichten te beheren, ook nieuwsberichten aanpassen die niet door jou zijn geplaatst. Zo kun je nu bijv. een storende typefout aanpassen in een artikel wat een collega-nieuwsplaatser heeft gepost.

Favorieten

Je kunt nog steeds eenvoudig een document als favoriet markeren op het moment dat je een document aan het lezen bent. Daarnaast blijft het mogelijk om favorieten toe te voegen rechtstreeks vanuit het favorieten-paneel op het portaal. Het aantal handelingen wat nodig is om via die weg een favoriet aan te maken van een document of een website is verlaagd.

Zoeken en raadplegen

Ook hier geldt: de schermen zien er iets anders uit, maar de essentie is gelijk gebleven.

Wel zijn de volgende zaken aangepast:

  • Er verschijnt geen informatieballon meer wanneer je over een resultaat gaat met je muis (hover). Je moet voortaan op het ‘i’ icoontje achter het zoekresultaat klikken. Dit is gedaan omdat mobiele devices geen ‘hover’ kennen.
  • Er zijn geen pagina’s meer. Wanneer je scrolt worden de resultaten automatisch bijgeladen.
  • We zijn overtuigd van onze zoekmachine en gaan daarom eerder in de lijst van resultaten vragen ‘of je het kunt vinden’. Ook is er op die plek een mogelijkheid om makkelijk te switchen van zoeken in het huidige portaal naar zoeken in alle portalen.

Invullen

Bij invullen zie je een iets grotere verandering. De tegelweergave is vervangen door een lijst. Dit maakt het scherm eenvoudiger te bedienen op een kleiner scherm. Nieuw is dat je in de lijst kan zoeken, zodat – wanneer er veel vragenlijsten / meldformulieren beschikbaar zijn – je snel kunt vinden wat je nodig hebt.

De iconen die worden weergegeven bij formulieren en vragenlijsten zijn gemoderniseerd maar tegelijkertijd nog steeds herkenbaar.

Dashboard

Op het dashboard (voorheen management informatie) zijn er een paar kleine dingen veranderd:

  • Rapporten worden niet langer onder de diagrammen getoond, maar in een lijst op een aparte pagina.
  • Diagrammen kunnen nu gecategoriseerd worden.
    Dit kun je doen door bij de aangemaakte diagrammen een categorie-tekst in te vullen. Deze categorieën kunnen op dit moment niet centraal beheerd worden. Wanneer je een tekst typt wordt je wel geholpen met suggesties van categorie-namen die bij andere portalen en diagrammen gebruikt zijn.

Documenten

Ook het bekijken van documenten vanuit het portaal is gemoderniseerd. We bieden meer ruimte voor het document en zorgen dat de belangrijkste functionaliteiten snel te vinden zijn. Uiteraard is het document ook goed te lezen op je mobiel.

Wat is er veranderd:

  • De beschrijving van wijzigingen t.o.v. de voorgaande versie wordt niet meer in een balk bovenaan het document getoond, maar in een tekstblok wat zweeft boven de tekst van het document. Als je het document begint te lezen, kan je het daardoor bijna niet meer missen.
  • Voor HTML-documenten met een vaste documentstructuur, en voor documenten van het type ‘vrij webdocument’ geldt dat de inhoudsopgave niet langer in een paneel aan de linkerzijde van het document wordt getoond. De inhoudsopgave kan voortaan worden opgeroepen door op de knop te klikken die rechtsonder in beeld zweeft, net zoals dit al het geval was bij interactieve documenten.
  • Voor processen en resultaatgebiedenmatrices verandert de weergave niet in Zenya 6.0.
  • Ook in de documentbeheer-omgeving zul je nog de oude documentweergave aantreffen (voorbeeldweergave).
    De weergave van de document content is in beide weergaves identiek; het verschil zit met name in de elementen er omheen (indexpaneel, knoppenbalk etc.). In volgende Zenya-updates zal de documentweergave in de beheeromgeving verder gelijk worden getrokken met de nieuwe weergave in het portaal.

Taken & Berichten

Naast de verbeterde look & feel maken wij met Zenya 6.0. een grote slag in het taken en actiemanagement. We geloven dat Zenya een centrale plek biedt voor professionals, teams en organisaties om kritische taken en (verbeter-)acties uit te zetten, te borgen, en te volgen. Om je hierbij beter te ondersteunen, zorgen we ervoor dat je taken en acties voortaan gemakkelijker kunt prioriteren, organiseren en afhandelen.

De verbeterde weergave zorgt ervoor dat je sneller ziet wat belangrijk is en wat er van je verwacht wordt. De taaktitel is geoptimaliseerd en maakt direct duidelijk wat er gedaan moet worden. We trekken de weergave van taken en berichten uiteen en zorgen ervoor dat je gerichter geïnformeerd wordt door Zenya over nieuwe of veranderde taken. Voorheen kreeg je eerst een taak (bijv. “actie is aan jou toegewezen”) en vervolgens losse berichten (“deadline nadert”) over diezelfde taak.  Voortaan presenteren we die status updates bij de taak waarop ze betrekking hebben, en niet langer als losse berichten.

Verder zijn er een aantal mogelijkheden bijgekomen:

  • Het is mogelijk om taken te filteren, op bijv. type taak. Zo kun je eenvoudig zeggen: ‘ik ga nu even al mijn beoordelingstaken afhandelen’.
  • Ook kun je taken als belangrijk markeren, voor de taken waarvan jij vindt dat je die echt niet mag vergeten.
  • Het blijft mogelijk om taken uit te stellen. Bijvoorbeeld wanneer je behoefte hebt om je takenlijst tijdelijk op te ruimen door taken uit te stellen die je bijvoorbeeld deze week toch niet gaat doen. Uitgestelde taken kun je eenvoudig terugvinden onder het filter uitgestelde taken.
  • Het is nu mogelijk om taken te sorteren op belangrijkheid. Zo kun je rekening houden met deadlines en als belangrijk gemarkeerde taken.

De titels (korte beschrijving) van taken zijn aangepast om met minder woorden beter duidelijk te maken welke actie van jou verwacht wordt. Voor de volledige taakbeschrijving geldt dat we de standaardteksten hebben ingekort waar mogelijk, met als doel een zo overzichtelijk mogelijk takenscherm.

Teams

Een veel gehoorde wens van klanten is de mogelijkheid om in Zenya taken aan een team te kunnen toewijzen. Een andere wens is dat teams zelf belangrijke taken kunnen vastleggen en opvolgen. Binnen Zenya 6.0 wordt dit mogelijk. Iedereen in de organisatie kan een team aanmaken en leden uitnodigen.

Teams kunnen worden gebruikt om in Zenya taken aan toe te wijzen. Een team kan ook eigen teamtaken aanmaken en onderling delegeren. En dit is pas het begin! Op een later moment volgen er nog meer mogelijkheden in Zenya om teams te ondersteunen in hun samenwerking.

  • Met teams creëren we de mogelijkheid voor gebruikers om zichzelf te organiseren.
  • Het is mogelijk om taken toe te kennen aan een team.
    Dit is nu mogelijk in de volgende gevallen:

    • Bij taakschema’s kan je nu teams instellen als actienemers.
    • Bij documenten kan je teams uitnodigen als schrijver voor een conceptversie van een document.
    • Je kunt teams instellen als invullers voor een vragenlijstonderzoek.
    • Als je bij een melding handmatig een actiepunt gaat aanmaken, kan je die actie nu ook toewijzen aan een team – mits de rol “Actienemer” is toegekend aan dat team. Dit geldt alleen voor het ‘normale’ actiepunt, nog niet voor actiepunten waarbij een formulier ingevuld moet worden of een oorzaakanalyse moet worden uitgevoerd.
    • Als je vanuit de workflow van een meldingstype een actiepunt laat aanmaken, kan je daarbij nu ook kiezen voor toewijzen aan een team. Geldt alleen voor het ‘normale’ actiepunt, nog niet voor actiepunten waarbij een formulier ingevuld moet worden of een oorzaakanalyse moet worden uitgevoerd.
  • Teams kunnen zelf ook teamtaken aanmaken, deze toekennen aan andere teamleden en uiteraard ook afhandelen.

Het selecteren van een team (bijvoorbeeld als actienemer) gaat op soortgelijke wijze als het selecteren van gebruikers en gebruikersgroepen. Op plaatsen waar je een team kunt instellen, zal je een vernieuwd dialoogvenster tegenkomen. Het nieuwe ontwerp is veel prettiger te bedienen op kleinere schermen, en laat je dus ook een keuze maken uit teams.

NB: In de beheeromgeving van Zenya zal je op veel plaatsen waar je (nog) geen teams kunt instellen, nog het oude dialoogvenster zien voor het kiezen van gebruikers en gebruikersgroepen. Aanvankelijk zal het nieuwe dialoogvenster minder filter- en weergaveopties kennen dan het oude. 

FAQ – Veel gestelde vragen & antwoorden

We ontvingen al veel enthousiaste reacties op onze presentaties van Zenya, maar ook veel vragen.  We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen voor je verzameld.

Voor applicatiebeheerders & ICT

Instructie voor eindgebruikers

We hebben een introductie-document opgemaakt dat intern kan worden gebruikt om eindgebruikers vanaf nu al voor te bereiden op de komst van Zenya.

Er is ook een PowerPoint versie beschikbaar die je zelf kunt aanpassen en inzetten in je organisatie.
Je vindt deze op de Infoland Community.

Systeemeisen

De systeemeisen voor Zenya 6.0 zijn niet gewijzigd t.o.v. die van iProva 5.15.

Bekijk hier de actuele systeemeisen:

Zenya SaaS 
Zenya on-premise

Aanvullende informatie

Aanvullende informatie voor applicatiebeheerders & ICT is te vinden op mijn.infoland.nl.
Kies na het inloggen voor Mijn producten > Zenya > Updates downloaden, of klik op de oranje knop hieronder om direct naar de juiste pagina te gaan.

Je vindt hier aanvullende release notes met daarin:

  • indicatie van de impact van deze update (per Zenya-onderdeel)
  • nadere toelichting op functionele wijzigingen
  • belangrijke informatie over koppelingen tussen Zenya en andere systemen
  • overzicht van bugfixes

En verder:

  • pre-update en post-update checklist voor applicatiebeheerders
  • download van de update (voor Zenya on-premise)
© Infoland B.V. 1998-2018