Ongeveer 4x per jaar brengen we een major update voor iProva uit. In deze updates introduceren we nieuwe mogelijkheden en zorgen we ervoor dat al bestaande functionaliteiten nóg gemakkelijker en beter werken. Ook zorgen we er in deze updates voor dat iProva technisch ‘bij de tijd’ blijft.

Benieuwd naar wat er nieuw is in iProva 5.12? Je leest het op deze pagina..

Melden, analyseren en verbeteren

In deze update introduceren we diverse nieuwe en verbeterde functionaliteiten, die mogelijk worden gemaakt dankzij intelligente trefwoord-extractie.
Om van deze verbeteringen te profiteren, moet trefwoord-extractie eerst ingeschakeld worden door een applicatiebeheerder. Omdat er voor deze innovatieve functionaliteit gebruik wordt gemaakt van een cloud service, is het belangrijk om na te gaan wat de impact hiervan is voor jouw organisatie.
Meer informatie over het inschakelen van trefwoord-extractie 

Verbeterde zoekfunctie

Als trefwoord-extractie is ingeschakeld, worden gebruikers geholpen bij het zoeken naar meldingen. We kenden daar al de mogelijkheid om te zoeken op meldingsnummer óf op trefwoord. Als je nu een trefwoord gaat intypen, worden er direct zoeksuggesties aangeboden. De zoeksuggesties zijn gebaseerd op trefwoorden die daadwerkelijk voorkomen in meldingen. Door gebruik te maken van de zoeksuggesties vindt je sneller de meldingen waar je naar op zoek bent.

Ook de zoekfunctie zelf is nóg krachtiger als trefwoord-extractie is ingeschakeld. Je vindt meldingen dan ook als er in de melding zelf een vervoeging voorkomt van het woord waarop jij zoekt, of als er in de melding een verkeerd gespelde versie voorkomt van het woord waarop jij zoekt.
Bijv: zoeken op “toedienen” levert nu ook hits op waar enkel “toedient” in voor komt.

Management informatie: Opvallende trefwoorden

Als er in jouw organisatie grote aantallen meldingen per maand worden gedaan, kan het lastig zijn om nieuwe of anderszins opvallende trends te ontdekken. De reeds beschikbare diagrammen en rapporten geven je wel een indruk (bijv: het aantal veiligheidsincidenten neemt al 3 maanden op rij toe), maar blijven vrij oppervlakkig. Dat komt omdat je met deze analyses niet ín de tekst van meldingen kunt duiken.

Middels intelligente trefwoord-extractie maken we dat nu wél mogelijk, via een nieuwe tegel op het Management informatie scherm.
Hierin zie je de opvallendste trefwoorden van de afgelopen maand, met de mogelijkheid tot drill-down naar de onderliggende meldingen.

Wat maakt dat een trefwoord verschijnt op de tegel?

  • het trefwoord kwam voorheen nooit of nauwelijks voor, maar komt in de afgelopen periode opeens een aantal keer voor
  • het trefwoord komt doorlopend voor in meldingen, maar in de afgelopen periode opeens veel vaker dan normaal

Management informatie: Meest voorkomende trefwoorden

Naast de tegel met ‘opvallende trefwoorden’ introduceren we ook een nieuwe tegel die de meest voorkomende trefwoorden laat zien (binnen een meldingen in een bepaalde scope), in de vorm van een woordenwolk.

Deze tegel helpt je om snel een indruk te krijgen van wat er speelt. Je kunt doorklikken op trefwoorden, om verder te verfijnen: je ontdekt dan welke trefwoorden er veel voorkomen in combinatie met het woord wat je zojuist aangeklikt hebt.

Een andere toepassing van deze tegel is het exploreren van informatie die in tekstvelden gevangen is.
Veel organisaties maken gebruik van lijst-velden met de optie “Anders, namelijk…”. Door een filter te maken wat specifiek de meldingen waar voor “Anders, namelijk” is gekozen, en die resultaten te visualiseren in de woordenwolk, kom je erachter wat de meest voorkomende onderwerpen zijn die medewerkers hier intypen. Deze informatie kan je bijvoorbeeld helpen om de lijstwaarden in je formulier te optimaliseren.

Wil je meer weten over trefwoord-extractie en andere innovaties van Infoland op het vlak van artificial intelligence en natural language processing? Volg dan ook onze blogserie op de Infoland Community.

Aanvullende opties bij het uitzetten van actiepunten in een statusovergang

In een statusovergang wordt het vanaf deze release ook mogelijk een actiepunt uit te zetten naar de melder. Daarnaast bieden we de mogelijkheid om een actiepunt uit te zetten naar de manager van de melder.

Risicomanagement

We hebben een dashboard gemaakt zodat je in één oogopslag kan zien hoe het staat met je risico’s. Daarin tonen we de volgende informatie:

  • Risk Heatmap: waar in de risicomatrix bevinden je risico’s zich?
  • Voor alle beheersmaatregelen:
    • Een overzicht van de implementatiestatus van alle beheersmaatregelen
  • Voor geavanceerde beheersmaatregelen:
    • Een overzicht van de effectiviteit van je beheersmaatregelen.
    • Een overzicht van alle issues die zijn gevonden voor je beheersmaatregelen.
    • Een overzicht van alle taken die de afgelopen tijd zijn uitgezet met betrekking tot de beheersmaatregelen.

Elke diagram heeft de mogelijkheid om in te zoomen; zo kun je meer op de details inzoomen wanneer daar aanleiding toe is.

Daarnaast kun je het dashboard in je risico-details zien, specifiek voor één risico.

Nieuw is ook de mogelijkheid om vanuit een risico te verwijzen naar wet- en regelgeving of (werk)instructies. Je kunt dit doen door een metaveld van het type ‘verwijzing aan te maken’. Je kunt uiteraard per risicosjabloon aangeven of je gebruik wil maken van het verwijzingenveld.

Wil je meer weten over onze visie op integraal risicomanagement, en ben je benieuwd welke verdere ontwikkelingen we daarvoor in de software gaan doen? Lees dan hier verder.

En verder in iProva 5.12…

Bij de keuze voor SaaS zijn security en privacy hele belangrijke thema’s. Terecht, want je moet er altijd op kunnen vertrouwen dat de gegevens van jouw organisatie – en persoonsgegevens in het bijzonder – veilig zijn. Wij begrijpen dat. We zijn dan ook graag transparant over de wijze waarop we omgaan met gegevens van jouw organisatie, en waar die gegevens zich bevinden.

Daarom introduceren we in iProva 5.12 het Gegevens & privacy-scherm. Applicatiebeheerders zien hier waar gegevens worden opgeslagen, en kunnen (voor specifieke functionaliteiten) hier instellen of er gebruik gemaakt mag worden van cloud services voor de verwerking van gegevens. Je vindt het scherm onder Applicatiebeheer > Systeeminformatie > Gegevens & Privacy.

Als jouw organisatie op dit moment gebruik maakt van iProva on-premise, maak je mogelijk gebruik van iProva cloud services, zoals Webshare.
Daarmee is de informatie in het Gegevens & Privacy-scherm ook voor jouw organisatie relevant.

In het iProva portaal hebben we de schermen voor het instellen van het Management informatie scherm aangepakt.
Je kunt nu eenvoudig de volgorde van tegels aanpassen (zie rood gemarkeerd element in de afbeelding).

Tevens hebben we de mogelijkheid om achteraf een tegel te switchen naar een ander diagramtype verwijderd. We hebben steeds meer soorten tegels, met elk hun eigen instellingen. Het switchen naar een ander type diagram was daarbij maar in enkele gevallen mogelijk; veel vaker was het níet mogelijk waardoor de optie voor verwarring kon zorgen. Door deze te verwijderen is het scherm voor het maken en wijzigen van een tegel overzichtelijker geworden.

Maakt jouw organisatie gebruik van Microsoft Azure Active Directory, of zijn daar plannen toe?
Dan is het goed om te weten dat met ingang van iProva 5.12 ook user provisioning (via het SCIM-protocol) vanuit Azure AD naar iProva mogelijk is. Er is dan geen i+Sync meer nodig. Meer weten of user provisioning? Lees hier verder op de Infoland Community.

Voor applicatiebeheerders & ICT

Aanvullende informatie voor applicatiebeheerders & ICT is te vinden op onze Support website.
Je vindt hier:

  • indicatie van de impact van deze update (per iProva module)
  • wijzigingen in de systeemeisen
  • overzicht van bugfixes
  • checklist voor applicatiebeheerders
  • download van de update (voor iProva on-premise)